Column | Bart Cusveller

We willen graag dat de zorg bewezen effectief is. Maar is het onderwijs in de zorg dat ook? En meer specifiek: het ethiekonderwijs aan verpleegkundeopleidingen? Werkt het? Wat levert het op? Ook dat is nog niet zomaar bewezen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Ethiekonderwijs 3.0

Een ding weten we wel. Hoorcolleges alleen zijn weinig effectief. Ook voor ethische scholing. Toch werd zo lesgegeven in de eerste generatie ethiekonderwijs aan verpleegkundigen. Ik kreeg als verpleegkundestudent veelal medische ethiek of een daarvan afgeleide verpleegkundige ethiek. Voor veel verpleegkundigen niet effectief. Pas later werd de slag gemaakt naar een eigen ethiek voor verpleegkundigen. Het onderwijs ging aansluiten bij de dagelijkse realiteit en beslissingsruimte van de verpleegkundige. Casuïstiek werd belangrijker in deze tweede generatie ethiekonderwijs. De zorgethiek deed zijn intrede: het belang van relaties in het primaire zorgproces, van kwetsbaarheid en afhankelijkheid. Ik stond het als ethiekdocent
0
2

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.