Dossier Kwaliteit en trots | Kwaliteit van zorg in de VVT

Een van de thema’s bij het programma Waardigheid en trots is kwaliteit van meten en verantwoorden. In de VVT was er al de CQ-index voor het meten van kwaliteit van zorg, maar die voldoet niet meer aan de huidige wensen en is ook niet meer verplicht. Inmiddels zijn er nieuwe meetinstrumenten ontwikkeld. In dit artikel een overzicht en de achtergronden.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Elderly person with emergency button

Er is maatschappelijk gezien veel te doen over dit onderwerp. Tot voor kort werd de Consumer Quality (CQ) Index Ouderenzorg gebruikt als graadmeter voor kwaliteit van zorg in de VVT. Die CQindex was gericht op tevredenheid en verwachtingen van cliënten in die sector, dus in verpleeghuizen en thuiszorg. Dit instrument sloot echter onvoldoende aan bij de Wet Langdurige Zorg (Wlz). Die heeft als belangrijk uitgangspunt verbinding met de situatie en wensen van de cliënt. Het gebruik van de CQ-index is daarom sinds 1 januari 2016 geen verplichting meer. Maar de zorgorganisaties blijven wel verantwoordelijk voor het inzichtelijk maken van cliëntervaringen.

0
8

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.