Dossier Persoonsgerichte zorg | ‘Luisteren met al je zintuigen’

Persoonsgerichte zorg stelt de relatie met de cliënt centraal. De zorgverlener biedt ruimte voor wensen, vragen en gevoelens van de patiënt. En dat is in de praktijk niet altijd makkelijk, betoogt dr. Gaby Jacobs van Fontys Hogeschool Eindhoven.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Jacobs is lector Persoonsgerichte en Evidence Based Praktijkvoering in zorg en welzijn. Uit haar projecten blijkt dat de context van de zorg een grote rol speelt: ‘Persoonsgerichte zorg vraagt netwerken van zorgverleners én mensen rond de client. En dat laatste is vaak een belemmering. Zo hebben veel ouderen nauwelijks een sociaal netwerk, of willen daar geen beroep op doen. Eigen regie is een noemer waaronder veel professionele zorg is weggehaald. En niet alle cliënten kunnen terugvallen op informele ondersteuning.’

Vaker ‘nee’ zeggen

Dat kan leiden tot een spanningsveld. Zo moeten verpleegkundigen vaker ‘nee’ zeggen tegen een cliënt, omdat die wordt

0
0

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.