Opinie | Bewijshype in het onderwijs

Peter Bakens : Afgelopen zomer nam ik, met af en toe lichtrode oortjes, kennis van een van de recente adviezen van de Raad voor de Volksgezondheid en Samenleving (RVS) (2017).

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41184-017-0107-x/MediaObjects/41184_2017_107_Fig1_HTML.jpg

De ondertitel van dit advies windt er geen doekjes om: evidence based practice in verband brengen met het begrip ‘illusie’ vind ik een sterk staaltje van een poging tot een paradigma-shift. it voor onze beroepsgroep uiterst relevante advies getuigt van moed. Fijn dat er van dit soort onafhankelijke denkers bestaan. Die er niet voor terugdeinzen om de gevestigde orde te confronteren met een tegengeluid. Die de platgetreden paden durven te verlaten. Die een hype durven te ontmaskeren.

Verantwoordingscircus

Bij het lezen dwaalden mijn gedachten af naar een soortgelijke hype, in onze opleidingswereld: het dolgedraaide circus van het ‘bewijsmateriaal’. Onze studenten

0
0

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.