Samenwerken met mantelzorgers in de thuiszorg: ‘Het gaat niet vanzelf!’

Thuiszorgorganisatie Haagse Wijk- en Woonzorg implementeerde in 2015 een programma waarin medewerkers werden getraind om het gesprek aan te gaan met cliënten en mantelzorgers. Maar na de implementatie bleek vooral het samenwerken met mantelzorgers nauwelijks te zijn opgepakt. Kwaliteitsadviseur Johan van Eeden onderzocht waarom.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Trefwoorden

Thuiszorg
Mantelzorg

Met de overgang van de financiering van thuiszorg van de AWBZ naar de Zorgverzekeringswet, waren alle thuiszorgorganisaties verplicht hun cliënten tussen 1 januari en 1 mei 2015 opnieuw te indiceren. In deze gesprekken moest, vanuit de overeenkomsten met de zorgverzekeraars, expliciet aandacht zijn voor zelfzorg van de cliënt en de mogelijkheden van mantelzorg. Haagse Wijk- en Woonzorg ging hiermee eind 2014 voortvarend aan de slag via het programma Vernieuwend Zorgen. Thuiszorgmedewerkers (alle verzorgenden en verpleegkundigen van niveau 2 t/m 5) werden getraind om het gesprek aan te gaan met cliënten en mantelzorgers, om te komen tot goede

0
5

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.